Nuffnang Ads

Tuesday 6 December 2016

Rawatan Kesuburan Part 1 di LPPKN Klinik Nur Sejahtera, Kota Kinabalu - 2015

Assalamualaikum w.b.t

Entri ditulis berkaitan proses mendapatkan rawatan yang saya pergi tahun 2015 sebenarnya. Kalau tidak silap pada bulan Ogos 2015.

First step;

Saya dapatkan no telefon Klinik Nur Sejahtera Api Api Centre Kota Kinabalu dulu melalui Google.com (thank you google :P) - buat yang mencari boleh search saja di internet ^_^

Lepas tu buat appointment dengan klinik tu untuk rawatan kesuburan.

Lepas dapat tarikh, saya ke Klinik tu untuk jumpa doktor.

Semasa konsultasi, doktor buat semakan latar belakang perkahwinan, turun naik berat badan dan kitaran haid saya yang tidak tetap dan bermasalah. Selepas sesi soal jawab, doktor terangkan yang berkemungkinan kadan penurunan dan kenaikan berat badan saya yang menyebabkan haid saya terganggu.

hmmmmmm....bermasalah sungguh berat badan ini..turun sekejap sebelum kahwin, naik mendadak selepas kahwin sehinggalah sekarang.

Doktor nasihatkan untuk turunkan berat badan dahulu, dan minta saya bayangkan betapa beratnya saya jika ditakdirkan mengandung nanti bertambah dengan berat badan sedia ada. Kemungkinan besar akan dapat penyakit lain diabetes dan lain-lain penyakit orang banyak lemak ni aduihs.

So, masa hari rawatan tu Doktor start dengan cek pap smear dulu. (Proses cek pap smear boleh google ya puan-puan semua hehe). Kos cek up pap smear dulu x berapa ingat tapi rasanya x berapa mahal. less than rm50 - rm100 rasanya.

Dan doktor suruh datang semula untuk test darah hari kedua period dan seterusnya.

Memandangkan period saya tertunda-tunda selama 4 bulan tahun 2015 tu, akhirnya proses test darah hari kedua tu tertangguh.

Selepas 4 bln tu, period datang, hari pertama period tu saya call semula Klinik Nur Sejahtera tu, untuk buat appointment test darah. Tanya kos dulu. Lah rupanya kena sedia rm250 lebih kurang mcm tu untuk test darah hari kedua, hari ke21.

Fikirrr panjang, hari period tu pulak dompet sudah ksong...ingatkan free hihi..ok tangguh lagi proses.

Tapi saya terus tanya keputusan pap smear hari tu.. Nurse semak, result dah keluar. Alhamdullilah, result Pap Smear saya O.K hihi.

Sekian tulisan untuk rawatan di LPPKN Klinik Nur Sejahtera Api-Api KK

Fairuz Saidi
TTC



No comments:

Post a Comment