Nuffnang Ads

Tuesday 6 December 2016

Rawatan Kesuburan Part 3 di Rafflesia Medical Centre - 6 Disember 2016

Assalamualaikum w.b.t

Pada mulanya saya dengar daripada kawan yang rawatan kesuburan boleh dibuat di Rafflesia Medical Centre dengan kos permulaan sebanyak RM100+. So, saya nekadkan diri untuk call buat appointment di Rafflesia Medical Centre (no telefon boleh rujuk website RMC ya puan puan semua
Rafflesia Medical Centre )


Saya booking tarikh 29 Nov 2016. Nurse tnya mau booking Doktor siapa, ada dua Doktor, Dr Nur Idayu atau Dr Siva Rani. saya kata mana-mana pun boleh yang penting perempuan. So nurse bagi Dr Siva Rani.

Lepas seminggu, datang SMS daripada RMC kata Dr Rani x dapat commit pada 29hb kerana pulang ke India masalah keluarga. So tunda ke 1hb Dis. Tup-tup 29hb Nov tu pulak period datang, terus saya call RMC balik bagitahu tunda 1hb ke 6hb Disember 2016 kerana x dapat scan tengah period.

So, 6 Disember 2016, saya pun drive ke RMC yang terletak di Taman Millenium Kepayan, tidak jauh dari Airport. Temujanji pukul 10pagi. Saya register dikaunter. Tidak lama kemudian nurse bawa saya untuk timbang berat dan cek tekanan darah. Lepas tu tunggu untuk masuk jumpa doktor.

Tidak lama dalam 10minit macamtu, boleh masuk bilik doktor. Sesi soal jawab latar belakang haid dan seksual aktiviti bersama suami seminggu berapa kali.

Saya beritahu doktor yng saya sudah buat test darah di Luyang, tapi x bawa result (lupa dimana letak dirumah haahha). So doktor scan ultrasound untuk cek keadaan rahim, dan keputusannya adalah rahim NORMAL tiada masalah.

Doktor terangkan masalah saya adalah PCOS (Polycystic Ovary System). Doktor tanya kalau pernah dengar PCOS. Saya kata pernah lah tapi saya keliru apa beza dengan fibroid. Doktor pun terangkanlah fibroid tu ketumbuhan di rahim, saya tiada fibroid tapi ada PCOS. Lepas tu doktor kata, u google saja PCOS nanti keluar u bacalah hahahha. Sabar ajalah dengar. Saya minta doktor terangkan juga, so doktor pun terangkanlah yang ringkas kitaran dalam ovari tu pasal hormon-hormon yang ada. Kata doktor, telur saya dalam ovari ada tapi pengeluaran tu mungkin terbantut sebab kadar hormon progesteron saya yang rendah dan estrogen saya yang tinggi berpunca daripada lemak dalam badan dan juga estrogen dalam ovari tu sendiri.

Doktor pun nasihatkan lagi benda yang sama mcam doktor di LPPKN dulu untuk saya kurangkan berat badan sebanyak 5kg sekurang-kurangnya untuk normalkan balik period saya yang terganggu.

Oleh kerana saya baru lepas habis period, doktor cadangkan untuk saya buat terus HSG x-RAY test untuk cek saluran tiub fallopian samada bermasalah/tersumbat ataupun masalah lain. Saya laju tanya jumlah kos, doktor kata dia x tau. tanya dekat luar hahaha.ciss. saya bawa RM500 ja di tangan.

Dekat luar tanya nurse, kos dalam rm350 katanya.saya kata ok lah boleh buat. ingatkan dalam tangan cukup la RM500 hahaha.

So, saya buat HSG Test terus. Nurse datang buat soal jawab dulu n tandatangan borang pengesahan buat HSG Test. Nurse tunjuk kaedah HSG test tu dan rasa mcam senggugut sikit katanya.

Ikut nurse masuk bilik x-ray tu, tukar skirt saja n spender.

Baring atas katil xray tu tunggu doktor datang. Nurse datang inject antibiotic lepas tu.

Doktor tu datang dan terus buat proses memasukkan spekulum plastik tu. Mula-mula dia bersihkan dulu la hahahaha baru masukkan spekulum tu. Rasa ngilu hahaha.

Yang funnynya, doktor dah siap masukkan peralatan tu didalam vagina, tinggal inject dye. Suddenly spekulum tu terlompat keluar hahaha doktor pun bebel, "Look. U keraskan badan u tengok It jumped out from ur vagina" kata doktor tu hahaha. Lepastu doktor masukkan balik la peralatan dia tu. Dn terus inject dye ke dalam.

Hah memang betul rasa macam kena senggugut hahaha senak dibawah. dalam 5 minit lebih macam tu lah tunggu untuk di xray. Bila dah ready untuk xray, spekulum tu supposely masih di dalam tu tiba-tiba terkeluar semula hahahaha. Doktor kata, x apalah, its all inside sudah juga. Cepat-cepat x-ray katanya.

So tunggu x ray dalam 10 minit lebih kurang, x lama pun. Dah siap.

Pastu tukar skirt, and tunggu doktor panggil.

Doktor panggil masuk bilik. Alhamdulillah semua ok. Tiub ok tiada tersumbat.

So, doktor start dengan treatment semua dia bagi Clomid untuk makan 5 hari dari hari kedua period hingga hari keenam.

Doktor kata bayar dekat dia RM100 cash, and the rest bayar dekat farmasi.

Ok keluar dari bilik doktor, tunggu nurse bagi bil n pergi farmasi.

Buat pembayaran. Mak aih.....bila jumlahkan RM529.50 ..semua kos consultation RM45, Scan Ultrasound RM45, ubat rm80+, HSG Xray RM350, lepas tu x ingat apa lgi dalam resit tu...jadilah jumlahnya RM529.50...kalau masuk upah doktor tu minta dalam bilik RM100 tu, semuanya RM629.50 ....mmm nasib baik ada bawa kad kredit...byr guna kad la jawabnya...
Update Gambar Resit pada 6 Dis 2016

So, skrg kena tunggu hari kedua period untuk makan Clomid, dan datang semula jumpa doktor hari ke12 tu dengan bawa result test darah dar Klinik Luyang serta keputusan air mani suami.

So 8 Dis 2016 ni kena pergi Klinik Luyang untuk buat test air mani tu. Result 2 minggu boleh siap.

Sekian tulisan untuk proses rawatan di RMC.

Fairuz Saidi
TTC

No comments:

Post a Comment